Małgorzata GODLEWSKA

Światowa prapremiera opery kameralnej "Poíesis" Przemysława Zycha podczas XX Bydgoskiego Festiwalu Operowego - pisze Ilona Słojewska
Dźwięk i słowo. Kontralt i kontratenor. [...]
Wreszcie Głos kobiecy, czyli kontralt Małgorzaty Godlewskiej. Zjawiskowy! Jego wyjątkowe rozległe i wszechstronne brzmienie nadawało przestrzeni scenicznej zupełnie nowy wymiar, a w dolnych rejestrach rozlegało się ciemno i nisko.

Małgorzata GODLEWSKA Ukończyła studia wokalne i otrzymała dyplom z wyróżnieniem w klasie prof. Joy Mammen w Royal Academy of Music w Londynie (2007) oraz Akademię Muzyczną im. F.Chopina w Warszawie (2007) w klasie profesor Małgorzaty Marczewskiej z oceną celującą. Studiowała również na wydziale historycznym Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Uczestniczyła w licznych koncertach i spektaklach na całym świecie. Występowała w Japonii, Libanie, Hiszpanii, Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii. Od pierwszego roku studiów wokalnych pracowała w Warszawskiej Operze Kameralnej. Brała udział w licznych festiwalach operowych zarówno w Polsce jak i za granicą, głównie w produkcjach mozartowskich. Swoje umiejętności doskonaliła czerpiąc wiedzę od wybitnych pedagogów śpiewu: Grażyny Jędras, Wisławy Ćwiklińskiej oraz na kursach mistrzowskich m.in. u Elisabet Erlingsdóttir, Diane Forlano, Anthonyego Legge, Richarda Stokesa, Teresy Żylis-Gara, Włodzimierza Zalewskiego, Sarah Walker.

Małgorzata GODLEWSKA Duże możliwości głosowe pokrywają partie od kontraltu do sopranu. Artystka ma w repertuarze role: Harper Pitt, Ethel Rosenberg, Anioł Antarctica w "Aniołach w Ameryce" Petera Eötvösa, Głos Kobiecy w "Poiesis" Przemysława Zycha, Bronka w "Pasażerce" Weinberga, Hekuba oraz Anna w "Trojanach" Berlioza, Romeo w "I Capuleti e i Montecchi" Belliniego, Lukrecja w "Gwałcie na Lukrecji" Brittena, Joanna Dark w "Dziewicy orleańskiej" i Paulina w "Damie pikowej" Czajkowskiego, Sara w "Roberto Devereux" Donizettiego, Penelopa w "Powrocie Ulissesa do ojczyzny" Monteverdiego, III Dama w "Czarodziejskim flecie" Mozarta, Kaliban w "Jakobie Lenzu" Wolfganga Rihma, partia tytułowa w "Tankredzie" i Rosina w "Cyruliku sewilskim" Rossiniego, Suzuki w „Madame Butterfly" Pucciniego, Eboli w "Don Carlosie", Azucena w "Trubadurze" i Ulrica w "Balu maskowym" Verdiego, Erda w "Złocie Renu" Wagnera.

Artystka występuje również w repertuarze kameralnym i oratoryjnym. Wykonywała partie altowe w dziełach takich jak: Magnificat D-dur, Ein feste burg ist unser gott, Missa brevis d-moll Bacha, Magnificat Vivaldiego, Missa Criola Ramireza, Hymn do słońca Stalmierskiego, Demeter i Stabat Mater Szymanowskiego oraz w Rapsodii na alt, chór męski i orkiestrę Brahmsa. Wykonuje partie mezzosopranowe i altowe w wielkich dziełach symfonicznych współczesnych kompozytorów np. Missa Pro Pace Wojciecha Kilara.

Małgorzata Godlewska śpiewała pod batutą Basema Akiki, Valerego Giergieva, Tadeusza Karolaka, Władysława Kłosiewicza, Janusza Przybylskiego, Rubena Silvy, Dominica Wheelera, Jerzego Wołosiuka i wielu innych.

AAF/2013