Alena Baeva

 

Alena Baeva - opisywana jako „magnetyczna obecność" i „nieustannie fascynujący technik dźwięku" (New York Classical Review), skrzypaczka Alena Baeva jest uważana za jedną z najbardziej ekscytujących, wszechstronnych i pociągających solistów aktywnych obecnie na światowej scenie.


Kariera Aleny Baevej jako światowej sławy solistki rozwijała się w ostatnich sezonach w niezwykłym tempie. Do najważniejszych wydarzeń sezonów 2022/2023 i 2023/2024 należą debiuty z Alte Oper Frankfurt, Ensemble Resonanz, Göteborgs Symfoniker, Hong Kong Philharmonic Orchestra, New York Philharmonic Orchestra, Orchestre National de Lyon i Orchestre National du Capitole de Toulouse. Skrzypaczka powraca także do tak czołowych zespołów, jak Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Gävle Symfoniorkester, Orchestre National de Lille, Royal Philharmonic Orchestra i Tonkunstler-Orchester.


Alena Baeva ściśle współpracuje z Paavo Järvi, z którym niedawna i przyszła współpraca obejmuje występy z Estońską Orkiestrą Festiwalową, Nowojorską Orkiestrą Filharmoniczną, NHK Symphony Orchestra Tokyo oraz Tonhalle-Orchester Zürich.

Z Władimirem Jurowskim Baeva wielokrotnie nagrywała i występowała, m.in. z Londyńską Orkiestrą Filharmoniczną i Moskiewską Państwową Orkiestrą Symfoniczną „Evgeny Svetlanov". Regularnie współpracuje również ze światowej sławy dyrygentami, m.in. Teodorem Currentzisem, Charlesem Dutoit, Markiem Janowskim i Tomášem Netopilem.


Muzyka kameralna zawsze zajmowała szczególne miejsce w życiu muzycznym Baevej. Ma przyjemność współpracować z tak cenionymi artystami jak Martha Argerich, Yuri Bashmet, Steven Isserlis, Daishin Kashimoto, Misha Maisky, Lawrence Power, Julian Steckel, czy Yeol-Eum Son. Jej stałym partnerem w występach kameralnych jest słynny ukraiński pianista Vadym Kholodenko (zwycięzca Van Cliburn 2013), z którym występuje od ponad dekady.
Baeva posiada duży repertuar, w tym ponad czterdzieści koncertów skrzypcowych. Jest mistrzynią wykonań mniej znanych dzieł – m.in. Bacewicz, Karaeva i Karłowicza. Na stałe współpracuje z Orkiestrą XVIII Wieku, wykonując i nagrywając na instrumentach z epoki różnorodny repertuar. Ich nagranie z 2022 r. (Koncert skrzypcowy Wieniawskiego nr 2) zostało ukoronowane tytułem „Nagrania miesiąca" przez BBC Music Magazine, który uznał je za "niezbedne do wysłuchania".
Dyskografia Baevej jest obszerna i odzwierciedla imponujący zakres jej repertuaru – z nagraniami od Szymanowskiego (dla DUX), po Debussy'ego, Poulenca i Prokofiewa (dla SIMC) i nie tylko. Jej paryskie wykonanie II Koncertu skrzypcowego Szostakowicza jest częścią kolekcji box-set DVD Teatru Maryjskiego/Valery Gergiev, wydanej przez Arthaus Musik w 2015 roku. W 2018 roku nagrała z Royal Philharmonic oba Koncerty skrzypcowe Karłowicza (dla NIFC) oraz Koncert skrzypcowy Czajkowskiego z London Philharmonic Orchestra pod Vladimirem Jurowskim, który zostanie wydany w wytwórni LPO Live. W 2020 roku ukazało się jej nagranie Koncertu skrzypcowego Schumanna oraz oryginalna (1844) wersja Koncertu skrzypcowego e-moll Mendelssohna – wydana na całym świecie przez Melodiya Records i ciesząca się szerokim uznaniem krytyków.


Urodziła się w Ałma-Ata w Kazachstanie. Pierwsze lekcje gry na skrzypcach pobierała w wieku pięciu lat pod kierunkiem znanej pedagog Olgi Danilove. Wyjechała na studia do Moskwy, gdzie uczyła się w klasie profesora Eduarda Gracha w Centralnej Szkole Muzycznej. Ukończyła i Państwowe Konserwatorium im.Czajkowskiego. Poza formalną edukacją studiowała we Francji u Mścisława Rostropowicza, w Szwajcarii u Seiji Ozawy, w Izraelu u Shlomo Mintza (w Keshet Eilon Music Center) oraz w Paryżu u Borisa Garlitsky'ego. W wieku 16 lat Baeva zdobyła Grand Prix na XII Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego (Poznań,2001) oraz nagrodę za najlepsze wykonanie utworu współczesnego. Następnie zdobyła Grand Prix na Moskiewskim Międzynarodowym Konkursie Niccolò Paganiniego (2004), w tym Nagrodę Specjalną- użyczenie z kolekcji państwowej na jeden rok skrzypiec Stradivardi Wieniawskiego 1723. Skrzypaczka została nagrodzona Złotym Medalem i Nagrodą Publiczności na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Sendai (2007).


Alena Baeva gra na „ex-William Kroll" Guarneri del Gesù z 1738 roku – instrumencie hojnie wypożyczonym od anonimowego patrona, z życzliwą pomocą J&A Beares.